יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

כיתת ותיקים וכיתה מקדמת מקדמים בברכה זה את זה

כיתת הוותיקים בטבריה מקיימת זו השנה השניה את תכנית 'הקשר הרב דורי'. מובילת התכנית במחוז גילה ברקלי, שנכחה במפגש הראשון מספרת:

היום יום רביעי ה23.12  י"א בטבת התחלנו את התוכנית בטבריה. הפעם ישתתפו בתוכנית וותיקים חדשים וגם כאלה שהיו לפני שנה. עם כיתות מקדמות כיתות ט'. התוכנית בניהולן של רחלי , אורלי ושלומי. רחלי ואורלי הן מחנכות כיתות ט' ושלומי הוא המחנך של כיתת הוותיקים. 

הפעם יהיו שלושה או שני וותיקים על תלמיד אחד. יחד יכתבו ויתעדו סיפורים בנושאים שונים וגם ייצרו קשר במהלך השנה בנושאים רבים אחרים. היום הייתה פגישת היכרות כאשר כל מבוגר וכל ילד אומר את שמו ומה שאוהב לעסוק בו. אחר כך התפצלנו לשלשות ולמדנו להכיר זה את זה. היה קשה להתנתק גם כשהפעמון כבר צלצל להפסקה. נוצרה כימייה שתעבוד ותלווה את הוותיקים הנערים והנערות במהלך השנה.

                 

יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

מטיילים ברחבי הארץ - כיתת הוותיקים באורט מעלה - טבריה

ביום רביעי האחרון יצאה כיתת האזרחים הוותיקים לסיור באזור קיסריה, הסיור התחיל בתחנת הכוח "אורות רבין" שבחדרה, במרכז המבקרים של התחנה למדה הכיתה על ההיסטוריה של חברת החשמל מיום הקמתה ע"י פנחס רוטנברג, בין השאר למדנו שהעיר השנייה בארץ ישראל שחוברה לרשת החשמל הייתה טבריה, מיד אחרי תל-אביב, למדנו כיצד פועלת תחנת כוח, ובמגוון סוגי הדלק בהם מונעות תחנות הכוח בארץ, כמות החשמל המיוצרת והתוכניות לטווח רחוק.
מתחנת הכוח המשכנו לעתיקות קיסריה שם ראינו את מפעל הבניה האדיר של המלך הורדוס שבנה בנוסף לעיר גם נמל מלאכותי הגדול ביותר באגן המזרחי של הים התיכון בעזרת שיטות בניה שהיו חדשניות ביותר באותם ימים (לפני יותר מ-2000 שנים).
בקיסריה למדנו גם על המרד הגדול שהתחיל בקיסריה והתפשט בכל רחבי הארץ, וגם על ימיו האחרונים של רבי עקיבא שבשרו נסרק במסרקות ברזל בכיכר העיר.
המשכנו לקיבוץ שדות ים וביקרנו בבית חנה סנש שם למדנו את קורות חייה של הצנחנית העברייה הראשונה שנולדה וגדלה בהונגריה למשפחה מתבוללת, בשנת 1939 בגיל 18 עלתה לארץ בעקבות קולות ליבה שאמר לה שזה הבית, הילדה ההונגריה המפונקת ועדינת הידיים למדה חקלאות בנהלל ועבדה בשדה ולבסוף בחרה להתיישב בקיבוץ שדות ים ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה והידיעות על השמדת היהודים התגייסה לצבא הבריטי כדי להילחם בגרמנים, עברה קורס צניחה וצנחה מאחורי קווי האויב ביוגוסלביה ובעזרת הפרטיזנים חצתה את הגבול להונגריה מולדתה, שם נתפסה נכלאה ועונתה קשות ולבסוף הוצאה להורג מבלי למסור לשוביה אף לא ידיעה אחת מלבד שמה ודרגתה.
חנה סנש נרצחה בהיותה בסה"כ בת 23 ומלבד מזוודה ישנה ובה כ-40 שירים שכתבה ויומן אישי לא נשאר אחריה דבר, חנה סנש נחקקה בזיכרון האומה כצנחנית הראשונה, כלוחמת ללא חת וכמשוררת שהשיר הכי ידוע שלה הוא "הליכה לקיסריה" שמוכר יותר כ"אלי אלי שלא יגמר לעולם".

ולסיכום היה יום טיול ששילב ישן וחדש במזג אויר יפה, ראינו, למדנו והחכמנו. ומחכים לסיור הבא. 


יום ראשון, 6 בדצמבר 2015

שיעור 'ניו מדיה' קצת אחר ב'אורט נעמי שמר' בגן יבנה

משתפת אתכם בסרטון שקיבלתי מכיתת הוותיקים באורט 'נעמי שמר' בגן יבנה.
אחד השיעורים הקבועים במערכת היא שיעור 'ניו מדיה' ובמסגרתו ביקשה אחת התלמידות מהמורה הקבוע להעביר לכיתה את אחד השיעורים והתוצאה לפניכם.
בעקבות השיעור הזה, ופניה משותפת של התלמידה והמורה, יפה (התלמידה) תעביר שיעור דומה בהתנדבות גם לתלמידים ה'רגילים'  בבית הספר.


יוזמה מקסימה ומאוד אופיינית לכיתת הוותיקים בגן יבנה - הצלחה גדולה!!
יישר כוח לשרה משה וענת מליאנקר שמובילות את כיתת הוותיקים, זו מצד הוותיקים וזו מצד בית הספר.
תודה גדולה לפנינה גלס מנהלת בית הספר שנותנת לוותיקים אצלה מקום של כבוד בבית הספר ורואה ומיישמת את הפוטנציאל העצום של ותיקים בבית הספר.